Novoroční předsevzetí: Zhubnout a zdravěji jíst

Lidé si s příchodem Nového roku vždy něco přejí, tzv. Novoroční předsevzetí. Přejí si zdraví, štěstí, lásku, peníze, více cestovat, … A s novým časovým milníkem přicházejí také předsevzetí. Velmi často související se zlepšením kvality svého života, upgradem svého zevnějšku, změnou životního stylu. Prostě se změnou.

Lidé (a zejména ženy, i když i to se v posledních letech už spíše vyrovnává s muži) jsou plní pochybností, mají pocit nedokonalosti a celoživotně usilují o docílení jakéhosi imaginárního “všeobecně chtěného” ideálu krásy a zdraví. A chtějí to HNED.

Sedavý způsob života

Hýbat se je od pravěku přirozené. Naši předkové byli od svítání do soumraku v pohybu- lovili, utíkali před nebezpečím, hledali a stavěli obydlí, putovali, seli a sklízeli. Dnešní člověk ráno vstane z postele, sedne ke snídani, pak sedne do auta, pak sedne v kanclu k počítači, pak sedne k obědu, pak sedne zase do auta a maximálně tak nakoupí a udělá večeři a zase sedne k televizi. (Ano, ne všechny profese mají sedavé zaměstnání- že pošťáci, no platí, že lidstvo se hýbe čím dál méně) Jen v mé předešlé větě se objevilo slovo “sedne” 6x. A to je alarm!

Chápu všechna novoroční předsevzetí typu- více se hýbat, více sportovat, zhubnout, běhat, cvičit, chodit do posilovny, jíst zdravě, nejíst sladkosti. atd… Při výše zmíněném sezení everywhere je to pochopitelné a chvályhodné, že se člověk rozhodne hýbat. Díky bohu za to!

Pozitivní vliv pohybu na lidský mozek

Být hubená a vysportovaná osoba je samozřejmě úžasné. A ne proto, že je to hezké na pohled, ale proto, že jak se odpradávna říká: ve zdravém těle zdravý duch.

Pohyb má mraky pozitivních dopadů na naše zdraví a to nejen fyzické, ale i psychické. Nemusím sem vůbec psát dlouhý výčet všech pozitiv. Procházka v přírodě ti vyčistí hlavu a ubere na depresivních pocitech. Proběhnutí aspoň 4x týdně zvýší kondici, kapacitu plic, ubere nějaká ty kila. Posilování ti dodá svaly, které spotřebovávají přijatou energii a zpevní se ti tělo, atd.

ALE !

Mám k tomu několik poznatků.

Jak si správně předsevzít?

Kdo sedí na zadku celoživotně, případně se naposledy hýbal na základce v tělocviku by měl tuto skutečnost vzít v potaz. Je holý nesmysl se o Vánocích rozhodnout, že od nového roku zhubnu všech svých 30 kilo nadváhy a stihnu to do Velikonoc. Je nesmysl si v tom listu novoročních předsevzetí červeně vyznačit, že v září uběhnu půlmaraton. Mysli na to, že drastické metody způsobují tělesné i duševní obtíže a zohledni to při svém novoročním předsevzetí. To je historií potvrzeno. Nic, co kdo chtěl dosáhnout drasticky, se mu nepovedlo, spíše dost pohořel. (Víme, třeba takový Adolf, že. Ale to je z jiného soudku:-)))

Chci zhubnout a být fit- HNED!

Pokud chceš zhubnout a dostat se do kondice, zkus se zamyslet. Co kdyby se tvé myšlenky ubíraly dlouhodobou cestou? Ano, já vím, všichni chceme všechno hned. A jak to pak dopadá? Říká se tomu JOJO. (Však víš)

Významná neurovědkyně Dr. Tara Swart (úžasná kniha ZDROJ- doporučuji) říká, že by si lidé měli dávat dlouhodobá předsevzetí, dlouhodobé plány na změnu. A postupně krok po kroku se díky návykům snažit dosahovat tohoto předsevzetí. Je to účinnější cesta k celkové a hlavně trvalé změně. Protože když si dáme krátkodobý cíl, snažíme se ho co nejrychleji splnit. A když máme splněno? Tak co potom? Potom už nemusíme nic dělat. Nevrátíme se náhodou k původním zlozvykům? (JOJO)

Dát si místo “zhubnu 30 kilo” předsevzetí, že můj životní styl bude v příštích letech zahrnovat pravidelný pohyb a více zeleniny mi přijde víc fér ke svému tělu i ke své psychice, která pak nebude smutná z nezdaru. A pravidelným pohybem nemusí hned nutně být 4x týdně hodina ve fitku.

“Budu jíst už jenom lowcard, keto, paleo, raw…” je taky dost drastické, když jsi byl/a zvyklá na bílý rohlík se salámem a kolu s chipsama. Zkus postupně ubírat na pečivu, pomalinku přidávej ke každému jídlu kousek zeleniny, zasytí tě a nebudeš ládovat jen prázdné kalorie. Vem si jabko, když máš na něco chuť.

Výživoví poradci nejsou zas tak mimo

A nebo si nech poradit odborníkem. Oni v dnešní době nejsou už takoví šarlatáni, kteří ti sestaví jídelníček ze surovin u kterých neumíš přečíst ani název a vezmou si za to nehorázné prachy. Správní výživoví poradci či nutriční terapeuti a specialisti s tebou proberou co jíš a jak a pomůžou ti vybrat z tvého jídelníčku ty prospěšné potraviny a taky vyloučí ty neprospěšné. To stojí za to. Mluvím z vlastní zkušenosti.

Místo “uběhnu každý den 2 kilometry” můžeš zkusit “každý den poběžím 2 minuty a pak 2 minuty půjdu a zopakuju to třeba 3x”. A když mi to první týden půjde, tak zkusím 3 minuty běhu a 3 minuty chůze. Dávkuj si ten pohyb postupně a pomalu. Krok po kroku.

Neběháš? Nemáš na to kolena nebo tě to prostě nebaví? Nevadí! Jdi. Každý den 30 minut. To není zas takový zápřah na tvůj nabitý pracovní a rodinný život. A postupně zrychluj, občas si popoběhni, naber trochu více vzduchu do plic, okyslič si pořádně mozek. Pozvi k procházce kamarádku. Můžete si dát takové “kafe v přírodě” a spojit příjemné s užitečným. Navíc, když jdeš s někým, máš větší motivaci opravdu jít a neoperuješ s myšlenkou, že se ti nechce.

Mikrozměnou k novým návykům

Vypěstuj si pravidelnými mikrozměnami svého chování návyk. Najednou zjistíš, že spousty úkonů děláš automaticky (pokud chceš o této metodě vědět víc, doporučuji vřele knihu Atomové návyky od Jamese Cleara). Vaříš si kafe? Než ti nateče do hrnku z kávovaru (můj oblíbený) černý mok, udělej třeba 10 dřepů. Že to je v práci nevhodné? Oukej, procházíš budovou z oddělení do oddělení? Tak jdi rychleji. Neprocházíš? Nevadí, místo dovozu jídla až pod nos si pro něj dojdi.

Nestíháš? Ale no tak. Když ti to trošku přeložím, tak vlastně říkáš:
Nemám čas na sebe na pohyb na sport na procházku ani na kosmetiku ani se pořádně nemám čas najíst, nemůžu cvičit, musím se starat o rodinu, musím dokončit projekt, musím s dětmi na kroužky, musím nakoupit…. Ano, to všechno je důležité v životě lidském.

ALE!

Dnes nemáš čas se pořádně najíst, za 30 let budeš chtít jíst, ale tvé vnitřnosti nebudou potravu schopny zpracovat v důsledku tvé nezodpovědnosti v mládí.

Dnes nemáš čas se pohnout, ale tvé klouby a svaly tě nechají ve štychu v šedesáti, když budeš chtít chodit. Ony nebudou pevné z ničeho nic.

Dnes nemáš čas na procházku, aby sis vyčistil/a hlavu, ale za 5 let nebudeš schopen/na vstát z postele díky syndromu vyhoření…

A dalších milion výmluv dnes ti může docela zavařit v budoucnu.

To je jako s penzijním spořením. Taky si ho lidé zakládají ve dvaceti, protože myslí na zajištění v sedmdesáti.

Tento článek není o tom, co a jak dělat a že máš myslet na budoucnost, já nejsem tvůj rodič :-P. Je o tom co a hlavně jak si předsevzít.

Moje rada z vlastní zkušenosti zní: dej si klidně 30 novoročních předsevzetí. Dej si desítky malinkých mikrokrůčků, které ti pravidelným opakováním způsobí automatizmy v hlavě. Dej si dlouhodobý cíl- být fit i v šedesáti i v sedmdesáti. A za tímto cílem jdi. Nehubni drastickou dietou a neběhej/necvič za hranicí svých možností. Buď zodpovědným pečovatelem o sebe sama a tvé tělo ti to v budoucnu oplatí.

nordic walking

Sport na Instagramu

A ještě něco – nemusíš nutně jít s dobou instagramovou. Tím myslím: každým rokem jsou různé instatrendy ve sportech, jednou je to běhání na pásu ve fitku, pak je to trail, potom inline, otužování, turistika, paddleboard a mnoho dalších. A opravdu si nemusíš zvolit nejnovější trendy sport abys měl/a dobré fotky na instáč. Pokud tě bude bavit, paráda, ale pokud se budeš u toho trápit a půjdeš na krev, vykašli se na to. Zvol pohyb, který tvé tělo zvládne a se kterým bude v pohodě. (Například takový nordic walking je trendy, stačí mrknout do Polska či Německa nebo do Ruska, je toho plný instáč všude. Nordic aspiruje na virální sport :-)). No dobře, dost bylo reklamy).

Někdy je snadnější cesta ta nejlepší

Moje nejlepší kamarádka Hanka jednou řekla: “Nekdy je snadnější cesta ta nejlepší” . A není nutno se nad tím hluboce zamýšlet. Je to prostě pravda.

Přeju ti to správné novoroční předsevzetí

Přeju ti, aby se tvá novoroční předsevzetí plnila díky tvé vůli a postupně, pomalu, dlouhodobě. Přeji ti, aby tvá hlava pochopila, že jen tím, co děláš teď můžeš ovlivnit jak ti bude potom. A přeji ti spousty krásných kilometrů na procházkách, v přírodě, na výletech a v pohybu.

Novoroční předsevzetí: Zhubnout a zdravěji jíst

Krásné nové desetiletí!
(rok je totiž krátkodobý :-P)

Anička

PS: Pokud chceš se sebou začít něco dělat, ZAČNI ZDE

nv-author-image

Anna Gajdičiarová

Díky mě zvedneš zadek z gauče a můžeš zhubnout. Vysvětlím ti základní prvky nordic walking, půjčím ti hole a budu s tebou pilovat chůzi. Jdu ven i v zimě, i když trochu prší, i když se mi nechce. Dojedu za tebou, když se tak domluvíme. Jezdím modrým broukem, který se jmenuje Hugo. Jsem vtipná, ale ne vždy hned ze startu. Většinou mám hezké, barevné oblečení a něco k zakousnutí v ledvince Jo a ráda (se) fotím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.