Jak posílit imunitu a starat se o ní?

Slovo imunita slyšíme dnes a denně ze všech médií a sociálních sítí. Já nejsem ani imunolog ani psycholog ani žádný terapeut, abych mohla radit co a jak s imunitou a zdravím. Ale přece jenom, posbírala jsem informace od těch nejlepších (tedy já je za nejlepší v oborech považuju) a píšu pár užitečných rad.

Imunita je budoucností lidstva

Ano, samozřejmě, nanotechnologie, IT, umělá inteligence, autonomní vozidla… taky.

Co je to ta imunita vlastně zač? Kde se vzala?

Imunita je odolnost lidského organismu vůči patogenům. Máme imunitu vrozenou a získanou. Získáváme ji od malička díky kojení, stravě a taky díky setkávání se s různými viry či patogeny- a že jich teď máme kolem sebe!

Byl by až hřích se o svou imunitu nestarat a nebudovat si jí. Ale jak na to? Existuje spousta různých lékařských doporučení, knih, podcastů a videí. Já shrnu to, co považuji za důležité, co pomáhá mně a co mám odzkoušené.

Imunitu hledejte ve střevech

Ano, ve střevech. To, co jíme neskutečně ovlivňuje to, jak se cítíme, jak se nám vstřebávají živiny do těla, co vylučujeme a jak často, zda máme dostatek vitamínů a zda jsou zdravé naše střevní bakterie. Podrobnosti o našich malých osadnících ve střevech najdete v naprosto fantastické knize Střevo není tabu od Giulie Enders . Střevní mikroflóra- tedy naše bakterie také žijí díky potravě, kterou sníme a tak bychom si měli uvědomovat, čím je krmíme, v případě, že chceme, aby pracovaly v náš prospěch.

Odzkoušeno na vlastním střevě! Když jím těžká jídla, hodně lepku, málo zeleniny, jsem unavená, podrážděná, nafouknutá a pořád mám chuť něco si zobnout. Automaticky se dostaví nepravidelná stolice. A to nechceš.

Když už jsme u toho lepku- znáte intolerance? Imunita nám dává (v podobě intolerancí) taky o sobě vědět- např. lepek, leptin, mléčná bakterie, laktóza. Naše imunita- tedy speciálně bakterie ve střevech se těžko vypořádají třeba s pšenicí- tedy modifikovanou obilovinou a čím víc jim nakládáme bílého pečiva, těstovin, atd, tím víc protestují. Tyto alergie s imunitou velmi úzce souvisí- doporučuji pro více informací knihu od Joachima Bernd Vollmera- IQ střev.

U výživy se zaměřte například na fermentované (kvašené) potraviny, ty totiž mají střevní bakterie ve velké oblibě. Ale o tom, jak se stravovat, aby to měly naše bakterie “rády” a fungovaly v náš prospěch se tady rozepisovat nemůžu. Na to jsou odborníci jako např. PharmDr. Margit Slimáková. Doporučuji shlédnout její youtube kanál.

Jak poznáte, že vaše imunita je oslabená?

Nejčastějšími příznaky oslabené imunity jsou časté respirační onemocnění, různé záněty, víceméně permanentní únava, často zvýšená teplota. Pokud se vám například zánět zopakuje 2-3x za zimu, zamyslete se nad svou životosprávou a celkově životním stylem- dostanu se k tomu.

Stres a strach- nepřítel imunity

Dlouhodobý chronický stres oslabuje imunitu velmi markantním způsobem. Stres pramení ze strachu- o cokoliv (ztráta zaměstnání, postavení, strach z nemoci, či strach z toho, zda vypadáme dost dobře …). Dokonce stres z přílišného vypětí sil u pohybových aktivit je také neprospěšný. Když si člověk klade mnohem vyšší cíle než je z dlouhodobého hlediska schopen dosáhnout. Např. když se někdo bez kondice snaží za 3 tréninky uběhnout maraton.

 

ŘEŠENÍ – vypněte emoce a zapojte racio, dělejte něco racionálního, třeba počítejte těžký matematický příklad, zaměstnejte svůj mozek neemocionálním prvkem.

Radkin Honzák (přední český psychiatr) říká, že mozek potřebuje pořád být zaměstnán, když není, nudí se a vymýšlí “blbosti”, zabývá se svými strachy a obavami a sám si vytváří konspirační teorie. Zatímco, když má pořád co dělat, tak na blbosti nemá čas. Když jste celý den v jednom kole, tak jste možná unaveni večer, ale rozhodně ne depresivní. Když sedíte celý den u televize, stačí jedna mini negativní příhoda- třeba rozlitý čaj a už je na světě něco jako úzkost.

Strach se rodí v amygdale– jedné z nejstarších částí našeho mozku. Ta kdysi upozorňovala lovce na nebezpečí a doslova přikazovala útok nebo útěk. A co se v tu chvíli děje v lidském těle? Mozek ovládaný strachem automaticky zapne jen ty nejdůležitější mechanismy pro útěk nebo boj. Zapne svaly, zvýší rychlost pro běh… ale vypne všechno nepotřebné. A jednou z těchto “nepotřebných” funkcí pro útok či útěk je i imunita. Proto dlouhodobý stres působí tak negativně na naši imunitu.

Ač se to zdá být nemožné, stres můžeme eliminovat lehce a docela rychle. Chce to trochu vůle a pravidelnosti, upustit od výmluv a nastavit si svůj životní styl tak, aby nám pomáhal, nikoliv nás zabíjel. Mám (doufám) před sebou ještě víc než dvě třetiny svého života. Nehodlám se nechat okrádat svým vlastním životním stylem.

Já to dělám takto

Nastavila jsem si to tak, že já jsem pro sebe nejdůležitější. A když budu v pohodě já, tak bude v pohodě i všechno a všichni kolem mě (stejně tak důležité). Takže když mě napadají stresující emoce, musím je vychodit. I kdybych měla 3x vyjít schody v baráku. Zaměstnám se něčím jiným, než přemýšlením nad vztekem či smutkem- musím přece dávat pozor, zda šlapu na schod nebo mimo. Zabere to třeba 2 minuty, ale můj mozek upozadil emoci před racionálním přemýšlením a vnímáním okolí. U práce stojím.

Doma na homeoffice jsem si to přizpůsobila tak, abych mohla stát a ťukat do noťasu, když telefonuju, tak se procházím po kuchyni. Moje kamarádka Terezka začala například luštit sudoku, kamarádka Hanka začala šít oblečení a moje maminka se začala učit anglicky. S trochou vůle a malými změnami se toho šmejda- stresu- lze zbavit. Nebo ho alespoň minimalizovat.

Další vzácnou radnou (nikoliv však nevšední) je pohyb. Buďte venku, choďte, běhejte, posilujte, cvičte pilates, jógu nebo workout. Jen se proboha hýbejte, zachráníte si tím život !!! A to myslím smrtelně vážně!

Jak posílit imunitu?

Aby to všechno nebylo jen o tom, že se musíte změnit, zdravě jíst, překopat to v hlavě, hýbat se a počítat matematické příklady, mám pro vás ještě něco k posílení imunity. Od dubna do září je ho spousta a je zadarmo! Vitamin D. Získáme ho přirozenou cestou díky vstřebávání přes kůži ze slunce. Proč jen v těchto měsících? No proto, že v zimě je naše severní polokoule od slunce odvrácená a tím pádem tolik nesvítí a nemá ten “správný efekt”- tedy tu správnou vlnovou délku. Naše kůže ho dokáže vstřebávat, když není namazaná krémem s ochranným faktorem. Nejvíc ho získáme mezi 10-14 hodinou, ale pozor, tady zase hrozí riziko vzniku melanomu kůže a to nechceme. Takže opatrně s “déčkováním”. Už 20 minut na slunci je dostatečných. Doporučuji Cukrfree podcast na spotify s MUDr. Janou Čepovou o vitaminech a doplňcích stravy.

Kromě sluníčka můžeme vitamin D doplnit také stravou (ryby obzvláště) a také v tabletách či kapkách- např. Vigantol- ten je ale na předpis myslím, píšou ho dětští pediatři miminkům, dokonce je tuším zákonem stanoveno, že podávat mini dětem vitamin D je povinné (to jen tak na okraj).

Věřím, že můj “výcuc” informací o imunitě a jak na ni vám bude ku prospěchu. Přeji vám pevné zdraví, spokojené střevní bakterie a hodně pohybu.

Jaro je za oknem, slunce volá k nasávání déčka, tak hurá! Vidíme se v lese.

Vaše Anička

nv-author-image

Anna Gajdičiarová

Díky mě zvedneš zadek z gauče a můžeš zhubnout. Vysvětlím ti základní prvky nordic walking, půjčím ti hole a budu s tebou pilovat chůzi. Jdu ven i v zimě, i když trochu prší, i když se mi nechce. Dojedu za tebou, když se tak domluvíme. Jezdím modrým broukem, který se jmenuje Hugo. Jsem vtipná, ale ne vždy hned ze startu. Většinou mám hezké, barevné oblečení a něco k zakousnutí v ledvince Jo a ráda (se) fotím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *