Jak mít více času, aneb ty jsi nejdůležitější osobou ve svém životě

Ty jsi nejdůležitější osobou ve svém životě

Ano, hned na začátku avizuji, že cílím v tomto článku spíše na ženy nejen dnešní (covi)doby. Doby, kdy nic není příliš jasné, do budoucnosti jen tak někdo nevidí a o plánech se často neodvažujeme mluvit. Doby, ve které potřebujeme fyzické a psychické zdraví mnohem, mnohem víc než kdy dřív.

Vrátím se k názvu tohoto článku- ještě jednou: TY JSI NEJDŮLEŽITĚJŠÍ OSOBOU VE SVÉM ŽIVOTĚ.

Že ne? Že jsi zvyklá se obětovat pro druhé, že je to příliš sobecké myslet na sebe, že máš přece děti, o které se musíš postarat? No… jak se to vezme.

Mám pár poznámek k častým tvrzením mnohých (nejen) žen na téma: “nemám čas se starat o sebe”. Nemáš čas starat se o sebe, protože je na světě milion důležitějších lidí či úkonů? Fakt?

Tak jdeme na ty připomínky.

Proč si čistíš zuby? Protože víš, že když to nebudeš dělat, tak se ti zkazí a pak dáš majlant za umělé a ještě to bude bolet jak čert! Víš přesně, jaký je důsledek toho, když se teď na péči o ně vykašleš. Proč to jde “jen” u zubů a ne celkově: o sebe jako tělo, duši a ducha?

Pohybem k dlouhověkosti

Nemít pohyb znamená nechat dobrovolně chátrat své tělo

Nemít na sebe čas znamená zanedbat pohyb, protože většinu času prosedíme v kanclu u počítače. Nemít pohyb znamená neposilovat své klouby, nechat ochabnout své svaly, neokysličovat mozek na vzduchu, jednoduše nechat dobrovolně CHÁTRAT své vlastní tělo. Tělo, které má s tebou vydržet nejlépe do 100 let- protože tu přece vždy chceš být pro své děti, ne?

Myslet na sebe a nevyhořet

Nemít čas na sebe znamená zanedbávat svou psychohygienu, nechodit do přírody, nemeditovat, nečíst knihy, které mám ráda, nedělat věci, které mě těší, protože přece na ně není čas. Výsledek? Vystresovaná matka, partnerka, uzlíček nervů na pokraji zhroucení, kterému se doma radši vyhýbají nebo chodí kolem něj po špičkách. Kdo chce s takovým člověkem trávit čas? Jde z tebe spíš hrůza nebo pohoda a klid?

Stres a nervy- kolotoč, který posiluješ kouzelným zaklínadlem “nemám čas na sebe, mám toho hodně”. Z toho zvýšený krevní tlak, zvýšený cholesterol, kardiovaskulární choroby, oslabená imunita, syndromy vyhoření, beznaděj a psychofarmaka. Jdu do extrému, já vím, ale i tak, tohle mi nepřijde jako životní styl, který tě dostane do vitálního stáří, abys tu mohla být pro své děti do stovky.

sndrom vyhoření

Klíčovou složkou syndromu vyhoření je emoční vyčerpanost, kognitivní vyčerpání a „opotřebení“ a často i celková únava

Jak změnit své návyky?

Chce to nové návyky. Ty se budují pomalu a postupně.

Dnes chceme všechno HNED a v nejvyšší možné míře. Chceme zhubnout lusknutím prstu, mít krásné vlasy bez starostí, naučit se anglicky za minutu, nejlépe hned.
Jenže takhle to nefunguje a my to moc dobře víme. Náš mozek má spousty velmi hlubokých drah, které jsme si pěstovali celý život, on má už nějaké své “vyjeté koleje”, které nezměníme jen tak. Chce to nové návyky. Ty se budují pomalu a postupně.

Zkus (a to je snad nejznámější rada, kterou už dávno vymyslel a aplikoval někdo přede mnou) vystoupit z tramvaje o zastávku dřív a domů dojdi pěšky. Víš, co se stane? Budeš sama se sebou, budeš mít čas nechat za sebou celý den v práci a připravit se na to, být doma, na rodinný život. Projdeš se, pohneš zadkem. Zdá se to jako banalita, nefungující banalita a ztráta času? Ale není! Zopakuj to 20x za sebou každý den a za 3 týdny ti přijde naprosto automatické, že vystupuješ o zastávku dřív. Chce to trochu trpělivosti, kterou máme s dětmi, s kolegy, s klienty… Proč ji nemáme sami se sebou? S vlastní hlavou?

Takových malinkých návyků jde najít mnoho: místo výtahu použij schody, když si vaříš kafe, podřepni si a posiluj stehna než nateče to kafe do hrnku, o polední pauze se projdi po areálu, než odejdeš z kanclu a oblečeš si kabát, protáhni si krk (šíjové svaly).Jsou to drobnosti, které zvládneš za pár sekund či minut a neskutečně ti mohou změnit život. Jako fakt!

Například péče o nohy

Nohy nosí celé naše tělo, celý život. Už jsme jim za takovou obří službu poděkovali?

Nemít na sebe čas znamená nechodit na kosmetiku, manikůru či pedikůru, kadeřníka si dát jen tak jednou za rok, protože přece není čas vysedávat někde v salonu. Výsledek? Sebevědomí jde dolů. Nemluvě o benefitech takové pedikúry- naše nohy nosí celý život celé naše tělo. Jak jim děkujeme za tuto obrovskou službu, kterou pro nás denně dělají? Staráme se o klouby, chodidla, nehty? Hlídáme si, že mají pohodlí v botách? Nevytváříme jim různé anomálie, protože nemáme čas se ani zamyslet, v čem se nám pohodlně a dobře chodí?

péče o nohy

péče o chodidla je velmi důležitá. Mnozí z nás jí však nevěnují téměř žádnou pozornost

Řešení (nejen) pro své nohy

To nejmenší, co pro své nohy můžeš udělat je dát jim v kalendáři své místo. Pravidelně každý měsíc. Naplánuj si “schůzku” s vlastníma nohama. Jdi s nimi na pedikúru na masáž, do sauny, …

Léky a příčiny onemocnění

Nehledejme jen rychlolék na úlevu. Hledejme příčinu, proč se nám opakují některé nemoci pořád dokola, proč naše imunita nefunguje? Je problém ve střevě? Náš střevní systém je podceňovaný a opomíjený. A přitom je to náš břišní mozek, který řídí to, jak se cítíme.

Když už jsem byla u těch civilizačních nemocí- jen okrajově zmíním, že drtivá většina lidí a lékařů léčí vzniklou nemoc nebo zlý zdravotní stav. Příčinu tohoto stavu zkoumá málokdo. Je to jako uhasit rychle požár, aby se ve výrobní hale zas rychle mohlo makat, ale už nehledat příčinu, proč hořelo. A bude hořet znova a přijdou silnější léky, protože původní už moc nezabírají.

Je to nesmírně těžké na něco přijít jen tak sám od sebe. Ale s trochou umu a sledování vlastního těla to jde. Naše tělo je totiž boží mechanismus, který s námi neustále mluví. Jenže nás nikdo nenaučil ho poslouchat. Nechci tvrdit, že si člověk ve všem dokáže pomoct sám, to bychom nepotřebovali doktory. Podstatné je uvědomění si, že mám problém a CHCI ho řešit. Odborník se už pak vyhledá lehko.

myšlenková mapa zdraví

Udělej si myšlenkovou mapu. Například: “proč mám tak často zácpu?” Pátrej, co se s tvým tělem děje, uč se rozpoznat jeho signály

Víš, od svého těla chceš, aby ti sloužilo dlouhé roky, aby ses mohla rozdávat všem kolem sebe. A jak se k němu chováš ty? Nedáš = nedostaneš!

Nedáš čas svému tělu, mysli, péči o sebe jako celek, nedostaneš dlouhý život a aktivní stáří.

Já nejsem extrémista a fakt miluju své dítě

Ať se ti zdá tento článek jakkoliv fanatický či extrémistický, je to můj životní postoj. Nemusíš s ním souhlasit, nemusíš se podle něj ani řídit. Jen se zkus zamyslet aspoň nad jednou jedinou připomínkou, kterou jsem zmínila. Jestli by nestálo aspoň za úvahu to o nejdůležitějším člověku ve tvém životě.

A ještě jednou k těm dětem- protože to je v drtivé většině důvod tvého krysího závodu- vychovat je, dopřát jim všechno, na co si ukážou, chránit je před vším zlým na světě…

Jak chceš dát svým dětem všechno ze sebe, když se nebudeš moct nadechnout při běhu za nima, protože kondice není- nemáš přece čas cvičit, nemáš čas na sebe. Jak chceš dát dětem to nejvíc a nejlepší ze sebe, když neumíš ve své hlavě vypnout, jen tak zrelaxovat, vyčistit si hlavu třeba v lese, při knize, meditací… to je fuk. Takže jaké pak- moje děti si chráním, aby byly v klidu, když sama jsem doslova neurotik.

Žij pro své děti, žij pro sebe

Děti jsou kopií nás samých. Děti opakují všechno, co děláme my. Děti nás kopírují. Jsou to malé velmi ematické bytosti. Jeden moudrý člověk řekl- “děti nemusíte vychovávat. Stačí hezky žít a ony se přidají.”
Kus pravdy na tom bude. To si myslím já.

A teď ještě závěr

Říkají to i v letadle- nejdřív nasaďte kyslíkovou masku sobě, pak zachraňujte ostatní.

Tohle není výkřik fanatické eko-bio matky, ani sobecké ženy, ani kariéristky, která procitla a teď bude všem radit, jak mají změnit svůj život.

Tohle je pouze transformovaná obyčejná žena, která se trochu zamyslela nad svou existencí a přehodnotila své životní hodnoty.

Je to pouze připomínka ženy, která používá v životě víc emoce než rozum, miluje své dítě a chce pro něj to nejlepší :). A tak začala chtít nejdřív to nejlepší pro sebe.

jak mít více času na sebe

Musíme se nejprve naučit mít se rády. Nejde to jen tak z minuty na minutu si říct- teď se budu mít ráda. Je to dlouhodobý proces, který se však vyplatí.

Však to říkají i v letadle- nejdřív nasaďte kyslíkovou masku sobě, pak zachraňujte ostatní. Opakují to před každým vzlétnutím, takže to zjevně má fakt velký význam.

Nevykašli se na své tělo teď, aby se ono na tebe nevykašlalo pak :-).

Ještě jednou:

TY JSI NEJDŮLEŽITĚJŠÍ OSOBOU VE SVÉM ŽIVOTĚ!

Anička

nv-author-image

Anna Gajdičiarová

Díky mě zvedneš zadek z gauče a můžeš zhubnout. Vysvětlím ti základní prvky nordic walking, půjčím ti hole a budu s tebou pilovat chůzi. Jdu ven i v zimě, i když trochu prší, i když se mi nechce. Dojedu za tebou, když se tak domluvíme. Jezdím modrým broukem, který se jmenuje Hugo. Jsem vtipná, ale ne vždy hned ze startu. Většinou mám hezké, barevné oblečení a něco k zakousnutí v ledvince Jo a ráda (se) fotím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.